Sexistické reklamy

Ak sa pozeráte na bilbord alebo televízny spot, ktorý vo vás evokuje menejcennosť jedného z pohlaví, pravdepodobne vidíte sexistickú reklamu. Niet divu, že sa v súčasnosti hovorí najmä o sexistickej reklame proti ženám. Do nedávna bolo bežným a tolerovaným názorom, že ženy majú nižšie intelektuálne schopnosti než muži a volebné právo žien v porovnaní s dĺžkou existencie volebného práva muža možno považovať za čerstvú novinku. Postavenie žien a mužov v spoločnosti sa v súčasnosti zrovnoprávňuje, ba podľa niektorých sa už vyrovnalo. Dnešné reklamy by z tohto dôvodu mali byť menej sexistické než tie minulé. Je to skutočne tak? Pozrite sa na niekoľko starších i súčasných reklám a posúďte ich prijateľnosť, sexizmus alebo vtip sami.

Minulosť a súčasnosť

Na tejto starej reklame je žena stotožnená s kobercom. Mužovi neostáva niť iné než po nej šliapať.

Untitled-1

Po ženách sa stúpa i v niektorých moderných reklamách.

Untitled-2
Staré reklamy obsahujú i násilie na ženách so sexuálnym nádychom.

Untitled-3
Napriek tomu, že v súčasnosti sa verejne bojuje proti násiliu na ženách, tento neduh sa zatiaľ nepodarilo odstrániť. Zdá sa, že násilie na ženách jestvuje do dnešných čias i v reklamnom priemysle. Reklama značky Dolce & Gabbana bola zrušená po sťažnostiach ľudí, ktorí ju považovali za znázornenie skupinového znásilnenia.

Untitled-4

Podobne odvážnu reklamu vymyslel tím Calvina Kleina, ktorú bolo možné zhliadnuť v Austrálii.

Untitled-5

Minimálne od čias starovekého Grécka zastávajú niektorí ľudia názor, že žene chýba zložka duše schopná rozhodovať, a preto musí poslúchať muža. Reklama zo šesťdesiatych rokov predáva tým, že prezentuje návod na ovládanie ženy.

Untitled-6

V reklame na modernú módnu značku je ovládanie ženy explicitnejšie.

Untitled-7

Vtipy o ženách a šoférovaní sú príznačné pre minulosť i súčasnosť. V tejto starej reklame je auto atraktívne na základe jeho ľahkej ovládateľnosti – toto auto zvládne šoférovať i žena.

Untitled-8

V modernej reklame BMW žena personifikuje auto, na ktorom „jazdí“ muž.

Untitled-9

Za sexistické sú považované i reklamy prezentujúce ženu ako čisto dekoračný prvok, ktorý s propagovaným produktom nemá takmer nič spoločné. Napríklad v reklame zo šesťdesiatych rokov je nahá žena použitá ako prostriedok k zvýšeniu predajnosti pánskych svetrov.

Untitled-10
Rovnako i v tejto reklame značky Tom Ford Menswear je žena len módnym doplnkom muža a mužského oblečenia.

Untitled-11

Sexistická reklama u nás?

V Českej republike organizuje občianske združenie Nesehnutí súťaž „Sexistické prasátečko“, v ktorej sú každoročne udeľované anticeny za „najlepšie“ sexistické reklamy. Súťaž je plná unikátnych skvostov. Nahé ženské telá v nich propagujú produkty, s ktorými nesúvisia. Sexuálne narážky dotvárajú atmosféru a lákajú kupujúcich – otázne je, či tých správnych.

Untitled-12

Untitled-13

Na Slovensku zatiaľ podobná súťaž neexistuje. O obsah do súťaže by ale nebola núdza.

Sexistická reklama proti mužom?

Doposiaľ uvedené reklamy znázorňujú menejcennosť žien. Imaginatívnejší z nás dokážu niektoré z predstavených reklám interpretovať i tým spôsobom, že sa stanú sexistickými voči mužom. Neukazuje reklama stvárňujúca muža násilného voči žene jeho morálnu menejcennosť? A nepredstavuje reklama BMW obraz muža neschopného hlbších citov? Vo svete sa už pýšia i reklamy, ktoré mužskú submisiu predkladajú explicitne.

Untitled-14 Untitled-15

poli na vybrali.sme.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

20 − 7 =