Mood board – vylepšime proces návrhu dizajnu

Predstavte si nástroj, ktorý vám pri tvorbe dizajnu pre klienta pomôže lepšie chápať, čo od návrhu očakáva. Nástroj, ktorý v tomto smere zlepší komunikáciu medzi vami a klientom spôsobom, že klient bude vidieť akým smerom sa návrh bude uberať. Pre ľudí na riadiacich pozíciách… Nástroj, ktorý ušetrí čas – zlacní a zefektívni proces návrhu dizajnu. Toto všetko podporuje mood board.

Asi každý bude súhlasiť, že klienti často nevedia, čo chcú a je na nás, aby sme im predali, to čo sa im bude páčiť. Nie vždy sa nám to môže podariť na prvý krát, nie sme predsa dokonalí :P Občas sa stane, že predložený návrh nám klient obrble tak, že nemáme chuť pokračovať ďalej a už vôbec nie začať odznova. Rozmýšľame, kde sme spravili chybu, predsa to chcel vzdušné a moderné a také to naozaj je. Zastavím sa pri slovách vzdušné a moderné.

 

My dizajnéri sme na takéto a podobné slová zvyknutí. Jeden to chce crazy, ďalší viac konzervatívne, iný zase, aby to malo gule. Ak sa s týmto dizajnér uspokojí, zbytočne sa vystavuje riziku nepochopenia požiadaviek viac ako by mohol. Takéto, ale aj všelijaké iné slovné popisné metódy nie sú to najlepšie riešenie, pokiaľ je to všetko, čo plánujeme urobiť pre zistenie, ako to vlastne klient myslí. Nie nadarmo sa vraví jeden obrázok je viac ako 100 slov. Preto najlepšie, čo môžme urobiť pre svoje zdravie a zdravie klienta :P, je začať používať mood boardy.moodboard template websoup.sk

Mood board má podobu koláže, v ktorej sa nachádza všetko, čo vytvára predstavu dizajnéra. V prípade web dizajnérov to sú najčastejšie obrázky, písma, farby, ovládacie prvky, akcie a rôzne iné grafické prvky získané z rôznych zdrojov. Samozrejme nie kradnutím iných nápadov, ale je tiež zbytočné snažiť sa byť iný len preto, aby ste boli iný. Navrhovať web nie je v ničom iné ako navrhovať oblečenie alebo hocičo iné. Je dôležité pochopiť súčasné trendy a čo sa páči užívateľom.
Okrem koláže sa niekedy využíva aj formálnejší mood board, v ktorom sú klientovi predstavené v určitej forme základné prvky návrhu: fonty pre rôzne úrovne, farby a ďalšie prvky alebo štýly. V rámci jedného projektu sa samozrejme odporúča vytvoriť viacero mood boardov. Jedna spoločnosť vytvára 4 mood boardy. Jeden podľa svojej predstavy. Z neho potom ďalšie dva, jeden konzervatívnejší a jeden voľnejší. Tým štvrtým, ktorý je úplne mimo predchádzajúcich troch, sa snažia o úplne iný prístup. Klient tak má na výber rôzne výstupy, ako sú chápane jeho požiadavky a akým smerom by sa mohol uberať návrh.

Čas tú hrá tiež svoju rolu. Ak má byť proces návrhu lacnejší, nie je dobré plytvať nim. Stanovte si, koľko maximálne strávite nad jedným mood boardom. Samozrejme záleží od veľkosti projektu. Nie vždy sa oplatí robiť 4 mood boardy. Niekedy postačí aj polovica. Každému venovať jednu, dve hodiny a je to. Samozrejmosťou je, aby ste klientovi ozrejmili, o čo ide a pýtali sa ho, ako naňho pôsobia jednotlivé prvky v koláži. Je zbytočné venovať mood boardom veľa času, nie je to predsa to, čo chceme predávať. Je to iba pomôcka, a tak sa k tomu treba stavať. Má za úlohu rozvinúť dizajnérovu myseľ a naladiť ju na rovnakú frekvenciu ako je tá klientova.

V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim zhrnúť výhody používania mood boardov.

Nový zdroj inšpirácie

Dizajnéri ho používajú vo všetkých odvetviach, aby im pomohol usporiadať všetku svoju inšpiráciu, nápady, ale aj osobnosť a emócie na jedno miesto. Nezaoberajú a nezamýšľajú sa nad logickým postavením prvkov alebo niečím ďalším.

Donútite klienta zamýšľať sa nad dizajnom

Upriamite pozornosť klienta na vizuálne prvky a nie na obsah, keďže mood board žiaden nemá. Donútite ho vyjadrovať sa výhradne vo vizuálnej rovine. Nebude sa zamýšľať, prečo je ten boxík naľavo a nie napravo, ale stimulujete ho k tomu, aby vám povedal niečo v zmysle: „Tá čiarkovaná čiara sa mi nepáči, lepšia by bola bodkovaná“…

Zoznámite klienta s vašou predstavou

Umožníme klientovi nahliadnuť do vašej mysle. Ako ste pochopili to, čo vám zadal ešte predtým, než vôbec začnete pracovať na návrhu. Vedzte, že ak už klient videl mood board, bude pripravený na váš návrh oveľa viac, ako keby mood board nevidel.

Zníži vaše náklady

Keďže do návrhu mood boardov investujete menej času ako do prerábania celého dizajnu, ušetríte čas a teda peniaze. Získate odozvu skôr ako investujete príliš veľa času zlým smerom. Je predsa ľahšie spraviť 2-3 mood boardy ako riskovať tvorbu nového návrhu. Je tu ešte jedna otázka. Čo ak mood boardy nebudú vyhovovať? Ak nebudú vyhovovať mood boardy, vyhovoval by dizajn? Asi ťažko. Treba pokračovať. Na základe stretnutia ste predsa schopný spraviť nový mood board, ktorý by sa mu páčil. A po jeho prezentovaní už bude klient radostne očakávať svoj dizajn. :P

Šetrí vaše nervy

Vyhnete sa frustrujúcim reakciám typu: „Takto som si to nepredstavoval“, …

Ak sa niekomu často stáva, že pracuje pre klientov, ktorí presne nevedia, čo chcú. Ak si chcete byť istý hneď od začiatku, že v návrhu idete správnym smerom. Tak skúste používať mood boardy.

moodboard template websoup.sk

moodboard template websoup.sk

Zdroje:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hh404087.aspx
http://weblog.404creative.com/2007/02/14/website-mood-boards-a-successful-precursor-to-visual-prototyping/

poli na vybrali.sme.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

8 + two =