Bilbordové súboje veľkých firiem

V marketingovej branži nie je novinkou konkurencia v nápadistosti i množstve reklamných plôch. V poslednom čase sa objavuje nový druh verejnej komunikácie firiem, ktorý zákazník sleduje a hodnotí v priamom prenose. Je ním súboj o kreativitu a vtip bez prehnaných urážok – bilbordová vojna.

Audi verzus BMW

Súboje sú hojne rozšírené v automobilovom priemysle. Výborným príkladom je súboj medzi Audi a BMW, v ktorom BMW preukázalo veľkú flexibilitu voči vyzývateľovi, a bitka mala napokon až dve kolá. V prvom kole Audi prezentovalo bilbord s novým modelom auta A4 a sloganom „Si na ťahu, BMW.“ Kreatívci BMW zareagovali rýchlo a na druhý deň sa vedľa bilbordu od Audi pýšil nápis BMW „Šach-mat.“ Audi sa neuspokojilo s prehrou a pokúsilo sa reagovať: „Váš pešiak je slabší než náš kráľ.“ Lež šach má jasne stanovené pravidlá a BMW svoje víťazstvo v reakcii len potvrdilo – na vzducholodi plachtiacej nad bilbordmi stojí: „Koniec hry.“ Tým sa stal súboj ukončený.

audi vs. bmw

Audi verzus Mercedes-Benz

V Kanade automobilka Audi atakovala Mercedes-Benz a jeho bilbord s nápisom „Upozornenie pre tých, ktorí hľadajú pozornosť.“ Audi sa v reakcii snaží presvedčiť zákazníkov, že jeho model Audi Q5 nie priláka, ale priam uchmatne pozornosť divákov. Audi, zdá sa, obľubuje agresívnejšie marketingové stratégie.

mrcedes vs. audi

Buick verzus Lexus

Americká automobilová spoločnosť Buick vo svojej reklamnej kampani neváhala zaútočiť na Lexus, japonského výrobcu luxusných automobilov. Narozdiel od BMW, Lexus nepristúpil na hru a zostal mlčať. Automobilka Buick predstavila bilbordy so sloganom „Inteligentné AWD. Chytrejšie než najchytrejší Lexus ES.“ i nápis „Buick LaCrosse. Ďalšia dokonalosť, ktorú môže Lexus stíhať.“ reagujúci na bilbord Lexusu: „Neoblomne stíhame dokonalosť.“

Pepsi verzus Coca-Cola

Stálicami vzájomných súbojov sú značky Pepsi a Coca-cola, ktoré si dlhodobo konkurujú v priemysle nealkoholických nápojov. Príkladom je vtip od Pepsi: „Milujeme Coca Colu.“ V ich bojoch sa angažujú i samotní fanúšikovia, ktorí vymýšľajú obrázky v prospech svojich favoritov a fotografujú zaujímavé situácie – napríklad šoféra dodávky Pepsi, ktorý pije z fľašky od Coca-Coly, alebo sídlo pobočky Coca-Coly s označením „Coca-Cola. Prvé poschodie“, pod ktorým je umiestnený bilbord Pepsi: „Pepsi. Všade.“

pepsi vs. coca-cola

 

Kto je víťaz?

Víťaza bilbordového súboja si určuje každý pozorovateľ sám. Z marketingového hľadiska sú víťazmi obe firmy v prípade, že ich boj dokáže upútať pozornosť, vyvolať úsmev alebo je odrazom značnej dávky kreativity. Problém môže nastať v prípade, že pokus o vtip prechádza do urážok. Príkladom sú bilbordové vojny svetonázorov v USA, v ktorých veriaci atakujú ateistov a naopak. Tieto bilbordy už svojou témou pôsobia ako propaganda, nie ako nevinný žart.

poli na vybrali.sme.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

4 × 3 =